Print:

De rol van de makelaar bij gedwongen verkoop

Rutger Tulner, Manager

LinkedIn profiel

Interview met Rutger Tulner, Manager Makelaars Netwerk

De stichting Waarborgfonds Eigen Woning (WEW) heeft in het eerste kwartaal 2015 meer verliesdeclaraties ontvangen. Ook het bedrag dat met de claims gemoeid was, lag hoger. Volgens het WEW is werkeloosheid vaker de oorzaak van gedwongen verkoop met verlies.

Vaker ingeschakeld worden bij bijzonder beheer activiteiten van geldverstrekkers

´Ook wij merken dat we vaker ingeschakeld worden bij bijzonder beheer activiteiten van geldverstrekkers. De groei van onze economie leidt nog niet tot een afname van het aantal wanbetalers. Volgens het BKR waren er in april 113.000 huishoudens met een betalingsachterstand van 120 dagen of meer, een stijging van 4.000 ten opzichte van een half jaar eerder. En natuurlijk helpt het wel dat de huizenmarkt aantrekt, het economisch herstel doorzet, de arbeidsmarkt verbetert en het besteedbaar inkomen stijgt. Maar vooralsnog is het onvoldoende om te compenseren dat een hele grote groep het moeilijk heeft door mismatch met de arbeidsmarkt, scheiding of schuldenproblematiek.

Dus blijft het belangrijk om veel energie te steken in actief beheer ondanks de rooskleurige vooruitzichten. Dat kan veel (verdere) financiële ellende voorkomen.´

Traject van gedwongen verkoop

Rutger Tulner is Manager Makelaars Netwerk. ´Onze makelaars worden geregeld pas in de eindfase betrokken bij een gedwongen verkoop. Vaak maken we dan mee dat een klant eigenlijk geen idee heeft (of dit zegt) wat er staat te gebeuren en schrikt dat er daadwerkelijk een makelaar langs komt. Dan sta je bij wijze van spreken nog voordat de ´wedstrijd´ begint, al met 2-0 achter. Zodoende is het van belang dat er een ervaren makelaar met de nodige senioriteit het gesprek aangaat met de klant. En het is juist in een traject van gedwongen verkoop van groot belang dat je samen met de klant optrekt om de opbrengst te maximaliseren. Gaan de hakken in het zand, dan heb je grote kans dat het traject wordt getraineerd, achterstallig onderhoud oploopt en eventuele bezichtigingen op een ramp uitlopen. Wij pleiten dan ook voor heldere communicatie, uitlegbare en logische stappen in het proces en een beperkte doorlooptijd. Hoe eerder men ons inschakelt, des te groter de kans op een succesvolle afronding. Snelheid pakt in dit geval vooral positief uit om de financiële (gevolg)schade op langere termijn te beperken.´

Ongeluk komt zelden alleen

Een goede opbrengst van de woning staat of valt met de samenwerking met de eigenaar. Is men gemotiveerd om het huis aantrekkelijk te presenteren dan helpt dat in het verkoopproces. Daar waar nodig een likje verf, soms qua inrichting wat aanpassingen doorvoeren en op kijkdagen het huis aan kant hebben. Dat klink logisch maar is in de praktijk soms lastig te realiseren. Ongeluk komt zelden alleen en wij treffen vaak gezinnen aan die diep in de put zitten. Post wordt niet meer gelezen en men heeft geen idee hoe het nu verder moet. Daar ligt een rol voor de geldverstrekker en voor ons als makelaars.

 

Hoe Rutger Tulner dit invult zal onderwerp zijn van discussie zijn tijdens de conferentie Actief, Preventief en Bijzonder Beheer op 10 september 2015.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten