Print:

De drie mantra’s van Big Data en Connectivity

Bas van Ulzen, Project Manager & Consultant en docent

LinkedIn profiel

Je zou kunnen stellen dat als Big Data de hype was van 2013, dat ‘The Internet of Things (IoT)’ dat zeker is voor 2014.

Al in 2015 zijn naar verwachting 6 miljard objecten in de wereld verbonden met het web. Het Internet of Things (IoT) concept klinkt ingewikkelder dan het daadwerkelijk is. Het concept is namelijk eenvoudig; objecten die aangesloten zijn op het Internet en informatie met elkaar kunnen uitwisselen. Wat het meest interessant is, is dat deze objecten door het delen van de data die ze genereren van elkaar leren, gedrag herkennen, en zich aanpassen aan de behoeften van de gebruiker. Big data en het IoT worden ook vaak samen genoemd als het gaat om het ontwikkelen van een visie rondom slimme apparaten en nieuwe vormen van dienstverlening.

Het klinkt mooi, of het allemaal zo’n vaart zal lopen valt echter nog te bezien. Is het een reële verwachting dat we – op eigen initiatief – met z’n allen massaal aan de slimme thermostaat gaan zoals de NEST, Anna of Toon? Maar het feit blijft, dat grote spelers zoals Samsung, Apple en Google en onze eigen energieleveranciers serieuze initiatieven ontplooien om de massa te verleiden op het gebied van ‘Smart Home’.

Hetzelfde geldt voor ‘connected’ initiatieven in de auto-industrie. Auto’s worden slimmer en zelfstandiger. Connectivity speelt hierbij een grote rol. De revolutie die Elon Musk teweeg heeft gebracht door de Tesla over-the-air van software updates te voorzien is baanbrekend. Maar ook Google weet voldoende discussies op te wekken met haar zelfrijdende auto’s. Again, ‘It’s all about data and connectivity’.

Ook op het gebied van connected health staan we aan de vooravond van een interessante reis. Of de hartslagmonitor in een Samsung Galaxy, een tandenborstel met een App van OralB of de Healthsuite van Philips nu de perfecte executie vorm is zal moeten blijken. Maar zij zijn hun learning curve met deze vernieuwende proposities gestart en gaan hiermee een voorsprong op de concurrentie opbouwen.

Wil men als bedrijf op deze ontwikkelingen succesvol inspelen dan is het goed om eens na te denken over de onderstaande aspecten.

1.    Gedraag je als een Startup

Vooral omdat BigData en het IoT zich nog in de hype fase bevinden is het moeilijk om gelijk de juiste invulling te vinden. Traditionele innovatie processen kijken nog te vaak alleen naar het product of de dienst maar niet naar volledig nieuwe combinaties van product-dienst proposities. In dit soort gevallen kan het helpen om je meer voor te doen als een Startup. In de afgelopen jaren is een nieuwe aanpak ‘The Lean Start-up’ van Eric Ries bezig aan een opmars en de meer traditionele innovatie processen aan het vervangen.

Deze aanpak maakt het testen van hypothesen tot het belangrijkste doel van de eerste levensfase van innovatie. Je werkt toe naar een ‘Minimum Viable Product (MVP)’ dat niet perfect is, maar wel leert of er een behoefte is. Door de juiste zaken te meten, uitsluitend op basis van feedback van klanten, kan de MVP snel worden aangepast en opnieuw worden getest. Dit proces wordt de ‘Build-Measure-Learn feedback loop’ genoemd. Met hele korte ontwikkelcycli, oftewel sprints, pas je je  product of dienst steeds verder aan. Keer op keer moet je je afvragen; gaan we verder op de ingeslagen weg (persevere) of veranderen we drastisch van richting (pivot). De feedback die je van je klanten krijgt moet ‘actionable’ zijn, waarbij je sterk moet letten op oorzaak en gevolg. Met welke extra (big) data kan ik de dienstverlening versterken? Welk onderdeel van de Connectivity slaat uiteindelijk aan, en welke functies zijn nutteloos?

Het lijkt erop dat organisaties die Agile en/of Scrum toepassen dit goed kunnen combineren met de Lean Startup aanpak. Een interessante hypothese voor een volgend blog zou ik zeggen.

2.    Combineer denkers met doeners

In de praktijk ontstaan de beste ideeën door verschillende inzichten te combineren.

Innovatie op het vlak van Big data en het IoT is pas echt succesvol wanneer er met een multidisciplinair team aan wordt gewerkt. Focus, open staan voor vernieuwing, betrokkenheid en samenwerken zijn hierbij belangrijke pijlers. Laten we eens kijken naar de benodigde rollen en waarom een multidisciplinaire opzet van belang is.

Big data bestaat uit een brede set aan databronnen; van gestructureerde (transactionele) en ongestructureerde data (social, online, customer care) tot data uit sensoren en/of datatypes zoals video, voice, mapping en GPS. Innovatie komt tot stand door hieruit nieuwe businessmodellen en waardepropostities te definiëren en de haalbaarheid hiervan te toetsen bij (potentiële) klantsegmenten.

Het beheer van deze databronnen is vaak versnipperd binnen organisaties. Bedrijven die de laatste jaren geïnvesteerd hebben in het consolideren van de verschillende datafuncties, en dan met name op het vlak van web, social, database marketing, CRM en klantenservice zal dit bekend voorkomen.

Klanten verwachten tegenwoordig een consistente en relevante gebruikerservaring over de verschillende contactkanalen heen. Big data innovatie zal dit moeten volgen wat betekent dat bij het bedenken van nieuwe proposities een belangrijk samenspel nodig is van interne disciplines, zoals Online Analytics, Database Marketing, Consumer Care, Data Science, (App/Web) Development, aangevuld met Business Development, Marketing en ‘randvoorwaardelijk’ Privacy/Legal.

Het is van belang om een klein ‘cross-functional’ team van denkers en doeners samen te stellen, aangestuurd door een projectmanager. Er moeten uiteindelijk prototypes worden ontwikkeld voor het testen van de verschillende hypothesen. Dit vereist flexibiliteit in gedrag en het openstaan om zaken op te pakken buiten bestaande verantwoordelijkheden.
Teambelang staat boven individueel belang. Vanzelfsprekend wordt in verschillende situaties ondersteuning gevraagd aan een bredere schil: het ‘extended team’.

3.    Geef om privacy

Big data en connectivity hangen nauw samen met uitdagingen op het vlak van wetgeving en privacy. Er is technisch veel mogelijk bij het koppelen van verschillende databronnen. Dit levert interessante service proposities op. Maar is alles geoorloofd?

De ontwikkelingen gaan razendsnel, waarbij innovatie voor de wetgeving uit loopt. Het verschil in wetgeving per land en de overkoepelende regels van de EU maken het speelveld niet overzichtelijker. Zelf als innovatie legaal mogelijk is, dan is de publieke opinie wellicht een spelbreker. Vaak wordt gebruik gemaakt van data uit externe (sociale) platformen. Zij stellen eigen specifieke regels op voor het gebruik van deze data.

Het is aan te raden om onderzoeksvragen op te stellen zoals;
–    Hoe wordt er gedacht over het combineren van data vanuit verschillende bronnen?
–    Wat zijn de gevolgen van big data voor data security en identiteitsfraude?
–    Wat zijn de gevolgen voor het opbouwen van een individueel profiel en het gebruiken van algoritmes voor marketing en service doeleinden?

Zit je als bedrijf al in de hype van Big data en/of het IoT of stort je je hier straks in, dan is het vooral belangrijk om in vroeg stadium alle benodigde disciplines te betrekken in de innovatie cyclus. Maak ze onderdeel van je team, het voorkomt verassingen achteraf!

Relevante literatuur:
•    Big Data: A Revolution That Will Transform How We Live, Work, and Think (Viktor Mayer-Schonberger)
•    The Lean StartUp (Eric Ries)
•    Business Model Canvas (Alexander Osterwalder)
•    Value proposition Design – How to Create Products and Service Customers Want (Alexander Osterwalder)
•    The Snowden Files (Luke Harding)

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten