Print:

Datavisualisatie: een goede investering voor de toekomst

Redactie IIR, Trainingen en congressen

LinkedIn profiel

Je hebt mooie resultaten gevonden en schrijft dit in een rapport aan je manager of collega’s. Met overtuigende woorden en cijfers laat je zien wat de bevindingen zijn, maar uiteindelijk belandt het rapport in de kast. Waarom wordt er niks gedaan met jouw life-changing results?

Data is saai, lastig te begrijpen en als je het al uitgelegd krijgt wordt het niet onthouden. Gelukkig kun je hier verandering in brengen door dikke rapporten met cijfertjes te vertalen in mooie plaatjes en figuren waardoor het leuk en begrijpelijk wordt!

Datavisualisatie

Datavisualisatie gaat over het weergeven van data van elke omvang en elk type (gestructureerd en ongestructureerd). Het zorgt ervoor dat je gegevens inzichtelijk maakt met behulp van afbeeldingen. Het helpt trends te ontdekken, geeft inzicht in de markt en je leert hiermee de behoefte van de klant kennen. Door middel van datavisualisatie kun je analytische gegevens visueel presenteren, zodat moeilijke concepten begrepen worden of nieuwe patronen worden geïdentificeerd. Een visualisatie is niet bedoeld als illustratie, maar moet daadwerkelijk aanzetten tot handelen.

Het belang van datavisualisatie

Het menselijk brein verwerkt informatie op een bepaalde manier en heeft een enorm vermogen voor het herkennen van patronen. Het gebruik van visuele informatie zoals grafieken of diagrammen maakt het een stuk makkelijker om grote hoeveelheden van complexe data te begrijpen. Dit werkt sneller dan bijvoorbeeld het gebruik van spreadsheets of rapporten. Daarnaast kun je ook experimenteren met verschillende scenario’s door kleine aanpassingen te maken. Door de opkomst van grote hoeveelheden data (big data) liggen er veel kansen, echter moet het wel bekend zijn hoe je waarde vindt in al deze data. En als je de waarde dan eenmaal hebt gevonden, hoe communiceer je dit dan op een speelse doch professionele manier? Datavisualisatie lost dit voor je op!

Voorbeelden van datavisualisatie

Hieronder enkele toffe voorbeelden van datavisualisatie & dashboards om jezelf te laten inspireren.

Londense metrokaart IIR

Londense metrokaart: deze metrokaart is het voorbeeld van eenvoud. Er is veel weggelaten, zo zie je bijvoorbeeld niet waar een restaurant zich bevindt.
Het geeft alleen de informatie weer die nodig is om de weg met de metro te snappen.

 

koffiesoorten IIRKoffiesoorten: Weet jij het verschil tussen een caffé latte, espresso macchiato of een flat white?
Je kunt de ingrediënten onder elkaar zetten, maar je kan het ook op onderstaande manier weergeven.

 

 

Fitbit IIRFitbit: Dit is een sportieve armband die registreert hoeveel je op een dag beweegt.
Je kunt je prestaties terugzien op je persoonlijke pagina op onder andere de Fitbit app.

 

 

FoxMetrics IIRFoxMetrics: Bieden marketing metric tools voor het optimaliseren van eCommerce ervaringen.
De resultaten geven ze op onderstaande manier weer.


 

Een vak apart

Het lijkt makkelijk, maar datavisualisatie is een vak apart. Wil jij aan de hand van datavisualisatie het management overtuigen en anderen in beweging brengen? Tijdens onze 4-daagse cursus Datavisualisatie & Dashboard design leer je gebruik te maken van grafische elementen om eenvoudiger data te verkennen, te verklaren en te communiceren. De leerstof is universeel en te gebruiken in veel softwarepakketten.

Meer informatie: http://iir.nl/events/datavisualisatie-dashboard-design/

Datavisualisatie en dashboard design banner IIR

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten