Print:

Consument moet actief bewust worden gemaakt en begeleid worden

Jeroen Dekkers, Senior consultant

LinkedIn profiel

consumentDat het zich terugtrekken door de overheid in Nederland leidt tot de noodzaak voor consumenten om zelf in actie komen voor aanvulling op hun pensioeninkomen, is bekend. En dat de toekomstige kosten zullen stijgen (zorg, studie) en de periode tussen wanneer iemand wil stoppen met werken en de AOW-leeftijd alleen maar groter wordt, is ook geen geheim. Maar óf de consument ook daadwerkelijk in actie komt om zelf zijn inkomen later aan te vullen, is nog maar de vraag. Met name op pensioengebied laten cijfers uit meerdere onderzoeken zien, dat de Nederlander nog erg afwachtend is. Hypsotech heeft een methode ontwikkeld, waardoor de klant wordt geholpen om hier invulling aan te geven. Daarbij gaat het niet alléén om aanvullend vermogen op te bouwen, maar juist ook om flexibel te blijven t.a.v. (het tijdstip van) de besteding van dat vermogen. Deze methode kan geïntegreerd in het hypotheekproces worden aangeboden aan de consument, waarmee de geldverstrekker tegelijkertijd invulling kan geven aan zijn zorgplicht en de klant nog breder centraal kan stellen.

Consument moet actief bewust worden gemaakt en begeleid worden

Hypsotech heeft in twee interactieve bijeenkomsten in april en mei met ruim 20 Nederlandse geldverstrekkers deze problematiek besproken en een methode met bijbehorende (implementatie-)aanpak gepresenteerd. Uit deze bijeenkomsten kunnen een aantal conclusies worden getrokken. Unaniem is iedereen het erover eens dat de problematiek duidelijk is en de timing nu is. Zowel vanuit de ontwikkelingen in de hypotheekmarkt, als de huidige aandacht voor het Nederlandse pensioenstelsel is nu de tijd aangebroken om in actie te komen. Ook is de conclusie dat de consument hierbij begeleid zal moeten worden, want zelf zal hij het niet doen. Hier ligt een belangrijke verantwoordelijkheid, maar ook kans voor geldverstrekkers. De besproken aanpak sluit hierbij aan doordat deze op veel verschillende manieren kan worden toegepast, van klantniveau tot integrale propositie.
Om dit te kunnen gaan doen zullen keuzes moeten worden gemaakt, die aansluiten bij de strategie, context, doelgroep en ontwikkeling per organisatie. Tenslotte is echter ook de conclusie dat ongeacht de uitkomst van die keuze, elke geldverstrekker in Nederland hier iets mee zou moeten doen en ook daadwerkelijk kan doen.

Aanpak gebaseerd op wetenschappelijke kennis

Uit de wetenschap van ‘Behavioral Finance’ (o.a. D. Kahneman; R.H. Tahler en S. Benartzi) is bekend dat, voordat een consument zelf in actie komt op het gebied van ‘inkomen later’, er drie psychologische drempels zijn die overwonnen moeten worden: uitstelgedrag, verliesaversie en keuzestress. Dit is door Hypsotech gebruikt om de besproken methodiek te ontwikkelen, die consumenten gedurende de gehele looptijd van een hypotheek en op gezette momenten helpt extra vermogen op te bouwen voor later, zónder voor een van deze drie psychologische drempels te blijven steken.

In het kort komt de methode neer op het verrijken van het totale hypotheekproces, met een langetermijnafspraak, die de consument met zichzelf en de hypotheekverstrekker maakt. Deze afspraak houdt in dat op momenten dat de inkomsten-/uitgavenpositie verbetert, een deel hiervan niet wordt uitgegeven (“weggepind”), maar apart wordt gezet. In het hypotheekproces doen zich immers diverse momenten voor waarop de maandlast lager wordt. Bijvoorbeeld een lagere hypotheeklast dan de voorgaande huur, een lagere maandlast bij renteverlenging of na de laatste annuïtaire aflossing. Deze momenten lenen zich uitstekend om ‘ongemerkt’ een deel van de besparing af te romen. Dit deel wordt overgebracht naar een eenvoudig en flexibel vermogensproduct (aflossing, sparen, beleggen of een combinatie hiervan) en is voor veel doelen te gebruiken, zoals aanvulling van het inkomen op de oude dag, zorgkosten, aflossing van de hypotheek aan het einde van de looptijd, het kunnen betalen van een mogelijk hogere hypotheekrente in de toekomst, een studie van de kinderen, een verbouwing of een zelfs het kopen van een boot. Het biedt de consument veel voordelen, omdat hij als het ware ongemerkt vermogen opbouwt. Dit beleid past voor de hypotheekverstrekker uitstekend binnen zijn doelstellingen voor preventief en goed beheer. Hij stelt immers het klantbelang centraal.

Meer info

Hypsotech heeft een scala aan processtappen en middelen ontwikkeld, die een geldverstrekker in het hypotheekproces kan implementeren om invulling aan deze aanpak te geven. Hypsotech biedt verschillende mogelijkheden om de kansen en consequenties in kaart te brengen, een plan van aanpak op te stellen en dit vervolgens te implementeren. Wilt u meer hierover weten? Neem dan contact op met Hypsotech. Graag maken we een afspraak om e.e.a. toe te lichten.:
Jeroen Dekkers, jdekkers@hypsotech.nl,
06 24 54 24 42
Nony Verschoor, nverschoor@hypsotech.nl,
06 11 38 41 82

 

Testimonial

Hypsotech is sinds haar start in 2001 uitgegroeid tot een onafhankelijke marktspecialist in de hypotheekindustrie. Als trendsetter stellen wij ons actief op in de markt en ontplooien initiatieven voor opleidingen, business consultancy, projectmanagement en onderzoek. Hypsotech is daarbij toonaangevend, innovatief en levert een actieve bijdrage aan de vormgeving van de hypotheekindustrie. De consultancy en opleidingen van Hypsotech worden afgenomen door alle grote partijen in de Nederlandse hypotheekindustrie, zoals: ABN AMRO, Achmea Bank, ASR, BNP Paribas, Delta Lloyd, Everest, ING, Lloyds Bank, Nationale Nederlanden, Obvion, REAAL, SNS Bank, Stater, Topicus, WestlandUtrecht

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten