Print:

Budgetcoaches in de hypotheekmarkt: veel budgettering, weinig coaching

Paul van Haaren, Partner

LinkedIn profiel

Ondanks de lichtpuntjes op de woningmarkt, groeit het aantal consumenten met een achterstand op de hypotheek. Volgens het BKR zijn dat er inmiddels meer dan 100.000. De geldverstrekker zet een arsenaal aan hulpmiddelen in om deze klanten te helpen. Een daarvan is de budgetcoach. Uit de survey die wij hielden blijkt dat geldverstrekkers regelmatig budgetcoaches inschakelen om hun klanten te helpen.

Waarom
De redenen om een budgetcoach in te schakelen variëren. Ze worden primair ingezet om een inventarisatie te maken van de financiële situatie van de klant: is er kans op herstel, of beter: is er voldoende financiële ruimte? Ook wordt gekeken of de klant voldoende gemotiveerd is om iets te doen aan zijn financiële situatie. Onduidelijk is hoe de geldverstrekkers dit meten. Het wordt overgelaten aan de professionele inschatting van de dossierbehandelaar of budgetcoach. Die neemt op basis van de financiële ruimte en de motivatie van klant de beslissing om wel of geen budgetcoachtraject te starten. Kortom, het is maatwerk. Het is goed dat de klant hier centraal staat en niet een vinkjesmachine die de route bepaalt. Maar het is lastig om na te gaan of het op objectieve gronden gebeurt. „Waarom krijgt mijn buurman wel een budgetcoach en ik niet?” Dat moet je kunnen uitleggen aan de klant.

Preventief wordt budgetcoaching bijna nog niet ingezet en als dat al gebeurt is dan is dat meestal op initiatief van de klant zelf. Maar zowel geldverstrekkers als budgetcoaches zijn van mening dat hier het meeste succes te halen is. Ze zijn daarom bezig om hier beleid voor te ontwikkelen.

Het traject
Er wordt niet altijd een traditioneel intakegesprek gehouden. De dossierbehandelaar schat in of budgetcoaching zinvol is. Soms wordt bij een huisbezoek meteen een overzicht gemaakt van de financiële situatie en wordt een budgetplan opgesteld. Aan coaching komt men in de meeste gevallen niet toe.

Wanneer geslaagd
Men is tevreden als de klant (deels) weer gaat betalen en blijft betalen. Maar ook inzicht krijgen in de financiële situatie wordt als een succesfactor gezien. Dat inzicht hebben geldverstrekkers niet altijd. De hypotheek is enige tijd geleden afgesloten en men heeft geen actueel overzicht van de huidige inkomsten, uitgaven en eventuele andere schulden. De Nederlander heeft de naam een goede hypotheekbetaler te zijn. Er zijn geluiden dat dat verandert. Het komt steeds vaker voor dat men een hypotheektermijn overslaat om andere schulden, vaak kleinere bedragen, in een keer te kunnen betalen.

Een derde van de hypotheekverstrekkers weet niet of budgetcoaching succesvol is. Het traject wordt niet geëvalueerd. In de gevallen dat de klant gaat betalen weet men niet of dat komt door de interventie van de budgetcoach of een andere factor. Misschien heeft de klant wel een schenking gekregen. Er is niet altijd terugkoppeling tussen de budgetcoach en de geldverstrekker, ook niet als men extern een budgetcoach inhuurt. Dus het is lastig om objectief vast te stellen of budgetcoaching succesvol is.

De kosten
In de meeste gevallen betaalt de geldverstrekker de kosten voor het budgetcoachtraject. Soms betalen de klanten of de NHG mee, Geldverstrekkers hebben geen helder beeld van de kosten en opbrengsten van de budgetcoach. Een deel van hen weet niet hoe hoog de kosten zijn. Alleen op basis van een ruwe schatting kan er dus vastgesteld worden of de kosten tegen de baten opwegen.

Conclusie
Er wordt niet of nauwelijks stelselmatig geëvalueerd of budgetcoaching als instrument om achterstanden te beperken effectief is. Een budgetcoachtraject is vooral gericht op budgettering, maar weinig op coaching. Dat is ook niet altijd nodig. Een groep mensen is met budgettering geholpen, maar dat zouden we geen budgetcoaching moeten noemen.

De paper met alle resultaten van de survey kunt u downloaden via onze website

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten