Print:

Banken en innovatieve nieuwkomers: Wat hebben zij elkaar te bieden?

Laurens Hamerlinck, Focus Area Specialist

LinkedIn profiel

Laurens HamerlinckIn een interview met IIR vertelt Laurens Hamerlinck (Focus Area Specialist bij ABN AMRO) over wat de invloed van innovatieve nieuwkomers is op de financiële markt. Hoe kunnen banken samenwerken met deze nieuwkomers en hoe stimuleer je innovatie binnen een bank?

Wat is de invloed van grote spelers als Google & Apple op het betalingsverkeer in de toekomst?

“Voor de toekomst van betalingsverkeer is de PSD2 wetgeving vooral van grote invloed. De markt wordt hierdoor toegankelijker voor nieuwe toetreders en klanten krijgen meer keuzevrijheid. Klanten zullen bewuster gaan afwegen wie ze specifiek toegang geven tot de betaalrekening. Nieuwe toetreders zullen klanten daartoe willen bewegen. Een superieure gebruikerservaring zal daarbij helpen, maar ook vertrouwen is een belangrijke factor voor klanten. Het gaat immers over persoonlijke data.”

Tegen welke obstakels zullen deze partijen oplopen in het huidige financiële systeem?

“Financiële innovatie wordt met name bemoeilijkt door de grote hoeveelheid regelgeving in de financiële sector. Wel merk je dat zowel banken als regelgevers initiatieven ontplooien om innovatie te stimuleren en samenwerking met innovatieve partijen te bevorderen. Het Innovation Hub van DNB en AFM is daar een mooi voorbeeld van en draagt bij aan een beter innovatieklimaat in Nederland. Ook initiatieven zoals Holland Fintech werken verbindend binnen de sector, waardoor er een ecosysteem rondom financiële innovatie ontstaat.”

Hoe gaat ABN Amro tegenwicht bieden aan innovatieve nieuwkomers?

“Banken en innovatieve nieuwkomers hebben elkaar juist veel te bieden en werken graag samen. Snelheid en innovatiekracht gecombineerd met veiligheid en vertrouwen levert interessante kruisbestuivingen op. Een voorbeeld is dat ABN AMRO samen met de Zweedse startup Tink een nieuwe app heeft ontwikkeld waarbij je inzicht en overzicht houdt over jouw uitgaven en inkomsten. Ook hebben we recent in Eindhoven ‘Econic’ geopend, waar fintech-bedrijven en medewerkers van de bank elkaar ontmoeten om in een regelvrije omgeving gezamenlijk hun ideeën door te ontwikkelen en te testen.”

Hoe stimuleer je innovatie?

“Er zijn talloze manieren om innovatie te stimuleren maar de meest effectieve is via de medewerker zelf. Het onvoorspelbare en experimentele karakter van innovatie vraagt immers om een andere ‘mindset’. Binnen ABN AMRO hebben we een speciaal programma ontwikkeld om die mindset bij medewerkers te stimuleren. Met workshops, kennissessies en masterclasses prikkelen we interne innovators met kennis over innovatietrends en -technologieën, maar ook om creatief te denken (‘omdenken’) en iteratief te werken. Op deze manier stel je medewerkers in staat om zelf te starten en creëer je een olievlekwerking door de hele organisatie.”

Meer weten?

Heeft u vragen voor Laurens Hamerlinck? Kom dan naar het Marktontwikkelingen voor de bancaire sector event en stel hem persoonlijk uw vragen.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten