Print:

AFM: consumentenvertrouwen laag, kern crisis nog in tact

Het vertrouwen van de consument  in de financiële sector is nog altijd laag en daalt nog steeds. Ook is de kern van de financiële crisis nog lang niet opgelost. Dat zei voorzitter Merel van Vroonhoven van de Autoriteit Financiële markten bij de presentatie van het jaarverslag.

Ondanks dat banken, verzekeraars en beleggingsadviseur stappen hebben genomen, zijn de maatregelen nog lang niet genoeg. De klant moet volgens Van Vroonhoven nog meer centraal komen te staan, en daarvoor moet er een omslag komen naar een ‘cultuur van oprechte veiligheid en eerlijkheid’. De AFM stelt dat het zorgwekkend is dat het consumentenvertrouwen laag is, en ziet alleen mogelijkheden tot verbeteringen als die vanuit een ‘oprechte intentie’ worden doorgevoerd.

De AFM vindt wel dat vooral banken en verzekeraars stappen in de goede richting hebben gezet. Het cijfer dat ze daarvoor krijgen van de AFM is gestegen van 3,3 in 2012 naar een 3,5 in 2013 (op een schaal van 5). Wel blijkt uit deze meting dat banken en verzekeraars lager scoren op onderwerpen waar tot nu toe vanuit de AFM minder aandacht voor is geweest.

Van Vroonhoven kondigde aan de komende maanden in gesprek te gaan met marktpartijen, brancheorganisaties, belangenorganisaties collega-toezichthouders en andere belanghebbenden. De vragen wat ervoor nodig is om het vertrouwen in de sector versneld te herstellen en welke barrières bestaan, staan daarbij centraal.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten