Print:

5 tips voor disruptieve IT-managers

Ferry Waterkamp, Journalist

LinkedIn profiel

Dit is het tijdperk van ‘disrupt or be disrupted’. IT-trends als mobility, big data en de cloud hebben gezorgd voor nieuwkomers op de markt die direct al meer dan een miljard dollar waard zijn. Deze marktverovering gaat vaak ten koste van de ‘gevestigde orde’. Hoe zorgt u er als IT-manager voor dat uw bedrijf bij de volgende disruptieve IT-trend in het kamp van de winnaars zit?

Club van 1 miljard

Ze worden wel de ‘eenhoorns’ genoemd, de technologiestart-ups die met innovatie markten opschudden en al snel meer dan een miljard dollar waard zijn. Een bekend voorbeeld is Uber, dat zonder zelf een taxibedrijf te bezitten de taxiwereld op zijn kop zette. Airbnb deed hetzelfde voor de hotelbranche, zonder zelf over bedden te beschikken.

Bedrijven als Uber, Airbnb en Snapchat maakten handig gebruik van trends als mobility, cloudcomputing en de deeleconomie. Nieuwe trends kunnen echter ook deze bedrijven weer fataal worden. Zo is het niet ondenkbaar dat blockchain partijen zoals Uber en Airbnb die een ‘man-in-the-middle’-functie vervullen overbodig maken.

Voorbereiden op disruptie

De meeste bedrijven willen bij de volgende disruptieve golf zelf vooraan staan. Daarvoor moeten IT-managers een aantal randvoorwaarden creëren:

1. De IT-infrastructuur moet ruimte bieden voor innovatie

Populair is de ‘Bimodal IT’-visie van Gartner. De on-premise IT-systemen en de private cloud zorgen in deze visie voor een stabiele infrastructuur die de ‘kernactiviteiten’ van het bedrijf stabiel laat draaien. De publieke cloud wordt ingezet om de innovatieve processen ruim baan te geven zonder de bedrijfskritische processen te verstoren.

2. Er moet ruimte zijn om te experimenteren

Voer een experimentele manier van werken door met een continue cyclus van opleveren, experimenteren en verbeteren. Als iets blijkt te werken, kan een groter deel van de business erbij betrokken worden. Ook start-ups gaan niet uit van een volledig uitgewerkt plan, maar zetten stapje voor stapje.

3. Er moet ruimte zijn om fouten te maken

Dit ligt in het verlengde van het vorige punt: durf bij het experimenteren ook fouten te maken om ervan te leren. Start-ups brengen met de nodige experimenten en mislukkingen de meest innovatieve producten en diensten op de markt. Hoe sneller u van fouten leert, hoe sneller producten beter worden.

4. De organisatie moet openstaan voor nieuwe ideeën

Digitale innovatie komt meestal niet uit de business zelf. Kodak miste bijvoorbeeld de digitale boot door te blijven focussen op de eigen fotorolletjes. Kijk naar buiten en leer van elkaar door contact te leggen met nieuwkomers.

5. De juiste vaardigheden moeten aanwezig zijn

Transformeren naar een digitale onderneming is uiteindelijk mensenwerk. Digitaal volwassen organisaties weten de juiste mensen met de juiste skills aan zich te binden om hun digitale strategie te realiseren. IT-managers moeten op zoek naar IT-professionals die technologie kunnen afstemmen op de bedrijfswerkzaamheden.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten