Print:

5 communicatie tips voor Risk professionals

Blog door Jos Veldhuizen. Jos Veldhuizen is trainingsacteur, trainer en coach en lid van de Oefenmeesters.

Sinds in 2008 onze hele financiële sructuur als een kaartenhuis dreigde in te storten, houden
AFM en DNB strenger dan ooit toezicht of bedrijven en instellingen wel binnen de financiële
lijntjes kleuren. En terecht. Er zijn nieuwe regels opgesteld en duidelijke afspraken gemaakt.
Klaar is Kees. Zou je zeggen. Maar het blijft mensenwerk, gelukkig. Behalve het inhoudelijke aspect van de regels en afspraken die vastliggen (het WAT), is er ook de houding- en gedragskant (het HOE) die een niet te onderschatten rol speelt in het communicatie proces. Hoe communiceer ik als Risk-professional met mijn CRO, CFO of CEO over het feit dat er al een tijdje buiten de lijntjes wordt gekleurd, dat er plotseling onregelmatigheden zijn geconstateerd of dat een fantastisch nieuw net gelanceerd (financieel) product in het geheel niet kostendekkend blijkt te zijn? Op welk moment vertel je dat, aan wie en op welke manier? Hieronder 5 communicatie tips voor Risk professionals, zodat u de belangrijkste valkuilen vermijdt!

1. Alertheid
Het is als Risk professional belangrijk om constant alert te zijn op kleine veranderingen, schijnbaar kleine onregelmatigheden en natuurlijk ook op overduidelijke “red flags” en hier direct actie op te ondernemen. Voor u het weet loopt u achter de feiten aan en is er mogelijk  al financiële of imago-schade aangericht.

2. Voorbereiding

Bereidt u goed voor op een gesprek. Doe dat ook – afhankelijk van de zwaarte en het belang – vooral samen met een collega. Aan wie ga ik het vertellen? Wat ga ik vertellen? Wat is mijn doel in het gesprek? Wat is het belang van de ander? Wat is mijn belang? Welke verschillende scenario’s zijn er?

3. Eerlijkheid/integriteit

Uiteraard is het zaak om open en transparant te zijn en om zo eerlijk en duidelijk mogelijk  aan te geven aan uw gesprekspartner waar het op staat. Voer uit wat u zich hebt voorgenomen, draai er niet omheen en vertel kort en krachtig waar u het over wilt hebben of wat het slechte nieuws is.

4. Vasthoudendheid

Eenmaal in gesprek is het van het grootste belang om vasthoudendheid te tonen. Wanneer de belangen groot zijn – en dat zijn ze al snel – wordt een Risk professional vaak geconfronteerd met druk vanuit de directie om het nog even aan te zien, om er niet te zwaar aan te tillen of om op creatieve wijze een oplossing te bedenken waardoor het bedrijf zich ineens wel aan de regels blijkt te houden.

5. Onderhandelingsvaardigheid

Op het moment dat er op deze manier druk op uw schouders wordt gelegd, is het belangrijk uw emoties onder controle te houden en op een rustige manier in gesprek te blijven en uw onderhandelingsvaardigheid te tonen. Bijvoorbeeld door de ander de ander te overtuigen van het overstijgend (gemeenschappelijk) belang op de langere termijn.

Wij gebruiken cookies om IIR.nl gemakkelijk te maken. Bezoekt u onze website, dan gaat u akkoord met deze cookies meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten